ÚGY A LEGHATÉKONYABB TANULNI, HA ELMÉLYEDÜNK

Ha érdekel valami, szeretnénk mihamarabb elsajátítani. Hogyan is tegyük ezt? Évekig kis óraszámban? Vagy bizonyos ideig elmélyülten foglalkozzunk vele?

Miért lehet többet fejlődni egy három napos intenzív rajztanfolyamon, mint 12 év rajzóráin? (Miért lehet 30 óra alatt többet elérni, mint kb. 500 óra alatt?)
Nem mindegy, hogy heti egy órát vagy napi 10 órát foglalkozol valamivel!

HA NINCS ELMÉLYÜLÉS, NINCS IGAZI FEJLŐDÉS.

A nyelvtanulás terén is látványos, hogy bizonyos intenzitás alatt nincs igazán foganatja, míg az intenzív nyelvtanfolyamok résztvevői nagy haladásról számolnak be.

Tehát az én felfogásom, a mintegy 18 év tanulás, számtalan vizsga, egyéni tanrendek, sokévnyi tanítás és sokéves vizsgáztatás után: ÚGY A LEGHATÉKONYABB TANULNI, HA ELMÉLYEDÜNK.

Sőt, ha saját kútfőből alkotunk, legyen az rajz, szobor, írás, tervezés, az is akkor az a leghatékonyabb, ha elmélyedünk benne.

Amikor felvették Sebestyén Mártát a képzőművészeti Főiskolára, a rektor azt mondta neki. „ Nézze, nagyon sok tehetséges grafikus és festőművész van, de úgy, mint Mártika nem énekel senki. Azt javaslom, hogy egy dologra koncentráljon, bár mi boldogan hallgatnánk itt is magát.”
„Ez eldöntötte a sorsomat. Hálás vagyok a bölcs tanácsért.”-vallja Sebestyén Márta.

Magas, profi szintet manapság már csak szűk területre összpontosítva lehet elérni. Gondoljunk akár a sakkra, zenére, sportra...

Yehudi Menuhint hároméves korában annyira lenyűgözte a hegedű hangja, hogy születésnapjára hegedűt kért ajándékba – és egy tanárt. Tízéves korára nemzetközi hírű előadóművész lett belőle.

Az elmélyedés buzdító példája Gilbert Kaplan, aki 40 évesen kezdett el vezényelni tanulni, mert egy bizonyos mű annyira magával ragadta.

A sokféle tantárgy tanulása óhatatlanul sekélyessé tesz. Kazinczy Ferenc figyelmeztetése már a középiskolában megragadott:

“Mi szerfelett sok részre osztatik önmaga kicsinységében enyészik el.”

„A kvázi sokoldalúság hozza létre a semmioldalúságot.” (Mezei András)

„Aki mindenütt ott van, sehol sincs.” (Seneca)

Az átütő eredményekhez és a látványos haladáshoz mindenképpen azt ajánlom, hogy ne oszd meg egyszerre túl sok fele az erődet, idődet. Érj el egy kitűzött célt, aztán haladj a következő felé! Persze az iskolai menetben ez nem ilyen egyszerű, de azért van több bevált módszer, ami sokféle tanulnivaló esetén is segít.

Hatékony tanulást és igazi fejlődést kívánok!

Szőke Sarolta
nyelvtanár, önismeret- és tanulás tréner, poliglott